Til toppen

Vintage pop up i Harbitzkvartalene

Harbitzkvartalene
Vintage pop up i Harbitzkvartalene

I slutten av august ble Harbitz REUSE arrangert av Nabolagsfabrikken. UNG-teamet bestående av ungdommer i nabolaget var med på planleggingen og gjennomføringen av arrangementet.

19. sep 2025

Harbitz REUSE ble til etter flere samlinger med UNG-teamet i Nabolagsfabrikken. De utviklet konseptet med eget navn, logo og en hel dag med aktiviteter.

Resultatet ble en egen pop up med salg av vintage og retro klær. Et samlingspunkt for unge som er opptatt å finne sin egen stil og et mer bærekraftig klesforbruk. De fikk muligheten til å handle rimelige og trendy klær.

– Dette er et veldig bra initiativ for å skape et levende ungdomsmiljø i området. Når Harbitzkvartalene står ferdig er det hjemmet og nabolaget til mange barn og unge. Derfor er det viktig at vi allerede nå legger til rette for at det er et område som er godt å vokse opp i. sier Emil Paaske, prosjektleder for Harbitzkvartalene.

Harbitzkvartalene har gjennom en leieavtale med Nabolagsfabrikken blåst liv i verneverdige Harbitzaleen 2B, for at hele nabolaget og området får et samlingspunkt for unge og naboer.

Harbitz REUSE tiltrakk seg ikke bare unge som er opptatte av bærekraft og ombruk. Det var åpent hus med egen kafé, DJ og sjakk. «Dette her er ikke noe man ser overalt,» sa en nabo fra Røa da han tilfeldig stakk innom og ble kjent med huset og initiativet under Harbitz REUSE.

– Arrangementet ga oss verdifull læring. Det var ikke så mange drop in som når vi hadde det i Karenslyst Allé, men de fine lokalitetene i Harbitzallen 2B gjorde at folk ble lenger og mange uttrykte stor glede over at nabolaget nå får et felleshus i det tidligere kontorlokalet, sier Kjerstin Bjerka grunnlegger av Nabolagsfabrikken.

 

Foto: Andreas Fadum Haugstad

 

Det ble også arrangert idémyldringsaktivitet med UNG-teamet og deltakere i alle aldre. Her kom det inn idéer for hvordan man skal engasjere flere og hvilke fremtidige aktiviteter som ønskes for å bygge både det lokale ungdomsmiljøet og fellesskap i nabolaget.

– «Vi vil lytte til de unge og gi dem plass til å si hva de mener. Da blir nabolaget bedre for alle. De har ideer og løsninger vi voksne aldri ville tenkt på. Derfor gir vi dem rom til å prøve, feile og skape», sier Kjerstin Bjerka grunnlegger og daglig leder i Nabolagsfabrikken.

Med innspillene fra UNG-teamet og andre i nabolaget vil det komme mange ulike arrangementer i lokalene i tiden fremover. I ettertid har også mange tatt kontakt med ønske om å selge klærne sine. Det planlegges for at Harbitz REUSE blir arrangert på jevnlig basis.